תביעת ספאם

תביעת ספאם

תביעות ספאם

כולנו משתמשים בדואר אלקטרוני; הוא משמש אותנו עבור רישום לאתרי אינטרנט שונים; קבלת הודעות דואר חשובות וניהול תקשורת מול גורמים שונים, מחברים ועד עסקים ומשרדי ממשלה. אך לצד כל ההודעות החשובות אנו נתקלים גם בהרבה תוכן פרסומי; תוכן שלא ביקשנו ואין לנו עניין לקבל אותו – אלו הן הודעות הספאם או דואר הזבל (ג‘אנק מייל). הן מציפות לנו את תיבת הדואר ויוצרות בלבול; הודעות הספאם עושות מניפולציות שונות על מנת לגרום לנו ללחוץ על קישורים ולהיחשף לעוד תוכן פרסומי. על מנת להפסיק את התופעה המרגיזה חוקקה הכנסת את חוק הספאם. למעשה מדובר בתיקון לסעיף 30א‘ בחוק התקשורת. תיקון זה נחשב לאחד המחמירים בעולם המערבי, לפחות בזמן חקיקתו, בתחום המלחמה בספאם. על פי חוק הספאם, חל איסור לשלוח דואר מסחרי לאדם ללא אישור מראש ובכתב.

מטרת החוק הייתה למגר את התופעה, אך היא עדיין קיימת… למה? מכיוון שהמדינה אינה מנהלת את תיבות הדואר האלקטרוני של האזרחים. במסגרת החוק, מי שסובל מהטרדות ספאם יכול להגיש תביעות ספאם בהליך של תביעה קטנה; אך אם אף אזרח לא יגיש תביעת ספאם, אף אחד לא יאכוף את החוק והספאמרים ימשיכו בחגיגה.

תביעות ספאם – עיקרי חוק הספאם

על פי החוק חל איסור לשלוח דואר לכתובת הדוא“ל של אדם ללא אישור. החוק גם מגדיר מהי צורת האישור הלגיטימית: הרשמה באמצעות טופס באתר; שיחה מוקלטת או מסמך חתום. בפועל זה בדרך כלל קורה כאשר נרשמים לאתר מסוים ומאשרים את תנאי השימוש (בלי לקרוא) ובכך בעצם מאשרים לאתר לשלוח אלינו חומר פרסומי. החוק משאיר פתח קטן לתוכן פרסומי וקובע שני סייגים לאיסור הספאם:

  • עסק יכול לשלוח תוכן פרסומי ללקוחות אשר ביצעו רכישה בתשלום. לצורך הדוגמה, אם רכשתם כרטיס טיסה באמצעות האינטרנט, לאתר דרכו רכשתם יש את הזכות לשלוח אליכם תוכן פרסומי.
  • הסיג השני הוא לגבי שליחת תוכן פרסומי אל בתי עסק. ניתן לשלוח מייל באופן חד פעמי ולבקש בו אישור למשלוח נוסף. במידה ולא התקבל אישור למשלוח נוסף, אסור לבצע פניה חוזרת. על פי חוק הספאם, ניתן לתבוע פיצוי של עד 1000 ש“ח לכל הודעה שהתקבלה. אין צורך להוכיח שנגרם לכם נזק. מסיבה זו מקובל מאוד להתמודד עם הטרדות ספאם בעזרת הגשת תביעות ספאם בבית הדין לתביעות קטנות.

הערות לחוק הספאם

לפני שתמהרו להגיש תביעת ספאם בבית המשפט לתביעות קטנות, חשוב שתכירו היטב את חוק הספאם . יש כמה דברים נוספים אשר יכולים לעזור לכם וחשוב שתדעו. החוק מגדיר היטב מהו אותו תוכן מסחרי אסור, על פי לשון החוק ”מסר המופץ באופן מסחרי, שמטרתו לעודד רכישת מוצר או שירות או לעודד הוצאת כספים בדרך אחרת“. כמו כן החוק מרחיב את המגבלות אל מעבר להודעות דואר אלקטרוני ובכך מחיל את חוק הספאם על מערכות חיוג אוטומטי, פקס או SMS. ישנו גם תיקון נוסף לחוק אשר מרחיב את המגבלה גם לבקשת תרומה וחומר תעמולה אשר נחשבים גם הם לספאם (למעט בקשת תרומה למסע בחירות וחומר תעמולה פוליטי).

לסיכום, חוקים למניעת ספאם הם חוקים יפים אשר אמורים לאפשר לנו להשתמש בדואר אלקטרוני ואמצעי תקשורת אחרים ללא הטרדות מסחריות. אך החוקים לבדם הם חסרי חשיבות ללא אכיפה. החוק מאפשר לאזרחים הנפגעים מהודעות הספאם להגיש תביעת ספאם; אם לא נעשה זאת ההטרדות ימשכו. ניתן בקלות להגיש תביעת ספאם במסגרת ההליך לתביעות קטנות, כך גם תעזרו במיגור התופעה וגם תקבלו פיצוי על המטרד.

רוצים להתייעץ?